TUNDRA ARCHIVES
Inger Blix Kvammen
Snjaltjen 6.biejjeste gaagkes-asken 10.beajjan
Utgangspunktet for denne utstillingen er resultat av reiser til Nord-Vest Russland, – til nenets Autonome Ukrug. Prosjektet handler i hovedsak om urfolkskulturer, om møter mellom ulike kulturer og om migrasjoner og kulturutveksling over grenser. Inntrykkene omsatt i objekter og fotografi utmerker seg ved å være sterkere og mer livaktige enn bare gjengivelser eller avbildninger av det daglige liv og hverdagskulturen i ulike typer samfunn, og er resultat av så vel det kjølige intellekts refleksjon som av sanser og følelser.
I serien «Tundra Archives», tar Inger Blix Kvammen tak i og betydeliggjør det nomadiske folkeslaget nenetserne i Nord-Vest Russland. Denne kulturens muligheter i nær fremtid, deres rolle som kulturbærere samt kvinners rolle i videreføringen av kulturarv og tilhørighet er spørsmål som berøres.
Hvert enkelt verk gjengir inntrykk som danner sammensatte historier. Det er summen av store og små hendelser, opplevelser og møter som etablerer en kognitiv bro mellom kunst og samfunn, der hverdagskunnskapen blir en viktig del av utstillingens didaktikk og innhold, hvor man kan bli i stand til å stille de store og eksistensielle spørsmålene: «Hvem er jeg?» «Hvorfor er jeg den jeg er?» «Hvor kommer jeg fra?» og «Hvor går jeg hen?».
Arbeidene i denne utstillingen er objekter, flere av dem klaver som kan bæres. De står utstilt på podier, i tillegg er det fotoserier med motiver hentet fra møter med steder og folk gjort på reisene. Materialene som er tatt i bruk er i hovedsak sølv som er heklet og flettet kombinert med ulike materialer som lasso, deler av seletøy for rein, revehale og til og med en diamant kunstneren har arvet fra sin mor.
Inger Blix Kvammen startet sitt kunstneriske virke med å jobbe i mindre formater med brukssmykker og har etterhvert utviklet en unik metode for å bruke tekstile teknikker som strikking, hekling og brodering i metall som konseptuelt kombinerer dekorative former som halssmykker eller armbånd med fortellinger og symbolske elementer. Form, grunnmateriale, den håndverksmessige og konseptuelle utførelsen, og ved kombinasjon og innlemmelse av ulike materialer og fotografi, formidler inntrykk fra møter med folk og kultur. Noen av verkene har tekster som blir en viktig del av historiefortellingen, – som fragmenter fra eller dokumentasjon av levde liv.
Om kunstneren
Inger Blix Kvammen (født 1954 i Kirkenes), er en norsk-samisk kunstner bor og arbeider ved Kirkenes i Troms-Finnmark fylke. Området er et grenseland lengst nordøst i Norge, ved Russland og Finland. Som kunstner er hun autodidakt med en akademisk utdanning i bunn. Den kunstneriske skoleringen har hun selv lett seg fram til. Mye av den spesifikke opplæringen fant hun i USA og England, som spesialiserte kurs.
Blix Kvammen er medlem av Samisk Kunstnerforbund (SDS), Norske Kunsthåndverkere (NK) og Norske Billedkunstnere (NBK). Hun har gjennom årene hatt en rekke sentrale og regionale verv for kunstnerorganisasjonene og for andre kunst og kultur institusjoner og organisasjoner nasjonalt. Hun er en av grunnleggerne av produsent og kuratorkollektivet Pikene på Broen i 1996 og senere bedriften Pikene på Broen as i 2001. Pikene på Broen står bak kunstfestivalen Barents Spetakel og gjesteprogrammet BAR International og har nå etablert et visnings-formidlings og dialogrom i sentrum av Kirkenes; TERMINAL B.
Blix Kvammen har siden 2001 jobbet for Pikene på Broen i deltidsstilling som seniorrådgiver.
Inger Blix Kvammen var i mange år representert ved Electrum Gallery i London. Hun har hatt en rekke utstillinger i inn og utland og mottatt stipender fra blant andre Norsk Kulturråd, Finnmark Fylkeskommune og Samisk Kunstnerforbund. Hun er innkjøpt av Nordnorsk Kunstmuseum, Sametinget, Samiske Samlinger, Norsk kulturråd, Sparebankstiftelsen og flere andre offentlige og private institusjoner og samlinger.